Скільки "дизеля" не доливають на українських АЗС: дослідження

Масштабна перевірка АЗС на дотримання чесності при продажу дизпального проведена експертами Інституту споживчих експертиз.
Експертиза недоливу дизпального на українських АЗС - Auto24

ФОТО: Інститут споживчих експертиз|

Перевірка точності наливу дизпального на українських АЗС

logo1 липня, 09:30
logo0
logo0 хв

Нещодавно Інститут споживчих експертиз проводив масштабну перевірку точності наливу бензину А-95 в мережах українських АЗС. Тоді виявилося, що більш ніж половина заправок не доливають клієнтам оплачене пальне, заробляючи додатково величезні гроші.

Однак не менш важливим є і точність наливу дизельного пального, оскільки зараз фактично вся логістика країни тримається «на фурах». І якщо на баці бензину в легковику клієнт різницю може і не помітити, оскільки об’єми відносно не великі, то вантажівкам, які за одну заправку можуть «взяти на борт» 500 і більше літрів, недолив може влетіти в копійку.

До речі перевірка недоливу та якості автогазу

Контрольні зразки було відібрано як в мережах преміальних брендів (WOG, ОККО, AMIC, UPG, KLO, PARALLEL, SHELL), так і в мережах, що позиціонують себе як дискаунтери (УКРНАФТА, PRIME, CHIPO, MARKET, BVS, БРСМ-НАФТА, ANP, MANGO, MARSHALL, VST).

Далі зразки було доправлено до акредитованої лабораторії на вимірювання. Результати виявилися неочікуваними.

Під час дослідження точності наливу використовують спеціальні мірні ємності. Фото ІСЕ

Отже, зразки «солярки», придбаних на АЗС, виміряли в лабораторії мірним циліндром, та перерахували густину. Далі за спеціальною формулою спеціалісти привели об’єми до температури, за якої проби відбиралися на АЗС. Таким чином, було з’ясовано, що в семи великих мережах дизельне пальне не доливають, але в інших десяти – все чесно. Щобільше, в чотирьох з десяти «чесних» мереж навіть зафіксовано перелив!

Результати експерти для зручності розділили на дві зони – зелену та червону. В першу потрапили мережі, в яких було зафіксовано допустимий недолив (нагадаємо, закон дозволяє до 0,5%) або перелив. В другу – відповідно АЗС, де заправили менше пального, ніж було оплачено.

Результати досліджень недоливу дизеля ІСЕ у червні 2024 року:

АЗС

Фактичний відпуск, см3

% недоливу

Вартість 1 літра пального, грн

Вартість недоливу, грн/літр

Вартість 1 літра з врахуванням переливу/недоливу, грн/літр

WOG

2018

+0,75

55,99

- 0,42

55,57

УКРНАФТА

2030

+1

50,99

-0,51

50,48

AMIC

2010

+0,5

52,69

-0,27

52,16

PARALLEL

1999

-0,05

52,30

+ 0,03

52,33

KLO

2000

0

55,09

0

55,09

ОККО

1997

-0,15

55,99

+ 0,08

56,07

PRIME

2008

+0,4

51,90

-0,21

51,69

CHIPO

2000

0

50,40

0

50,40

UPG

1998

-0,1

51,90

+0,05

51,95

MARKET

1997

-0,15

49,49

+0,07

49,56

ANP

1960

-2

51,49

+1,03

52,52

SHELL

1970

-1,5

55,49

+0,83

56,32

MANGO

1968

-1,6

50,99

+0,82

51,81

БРСМ-НАФТА

1970

-1,5

48,49

+0,73

49,22

MARSHALL

1992

-0,4

50,90

+0,2

50,92

BVS

1984

-0,8

49,99

+0,4

50,03

VST

1982

-0,9

48,40

+0,44

48,84

Якщо у дослідженні точності наливу бензину лише одна мережа мала перелив, то з дизельним пальним ситуація набагато краща. Цілих чотири великих мережі «дарують» своїм клієнтам додатковий бонус. Найбільше відзначились мережа УКРНАФТА – тут перелив склав суттєвих 1%, тобто за ціною стели це відповідно 51 копійка економії для клієнтів.

За державною компанією йдуть мережі WOG т AMIC з переливом на 0,75% та 0,5% відповідно або 42 та 27 копійок на літрі. З врахуванням персональної знижки програми лояльності, фінальна вартість тут вийде значно меншою. Також відпускають в бак більше, ніж оплачено, у популярній серед далекобійників мережі PRIME (0,4% або 21 коп/л). І це при тому, що мережі AMIC та УКРНАФТА також пропонують знижки при використанні програм лояльності, а PRIME просто дає знижки корпоративним клієнтам.

Абсолютну точність наливу зафіксовано в найбільшій столичній мережі KLO, яка також має дуже гнучку систему знижок в мобільному додатку, так і персональні в системі лояльності. Що стосується мережі CHIPO, тут теж зафіксовано «нуль» недоливу. Мінімальне значення і у східноукраїнської мережі PARALLEL (0,05% або 3 коп.).

На противагу лідерам, аутсайдери БРСМ-НАФТА, BVS, ANP, MANGO, VST не доливають своїм клієнтам більше, ніж дозволені 0,5%. Зокрема, в мережі ANP клієнти не дорахуються 2% купленого пального, або відповідно ціні на стелі, 1 грн. і 3 коп. на літрі. Недоотримають «дизель» автовласники і в мережах БРСМ-НАФТА (73 коп./літр), SHELL (83 коп./літр), MANGO (82 коп./літр). У інших учасників недолив склав в діапазоні від 0,4 до 0,9 відсотка, в перерахунку від 20 до 44 копійок на літрі «дизеля».

До речі попит на дизельне пальне в Україні різко знизився

Схема недоливу

Насправді механізми недоливу досить нехитрі, але можуть приносити серйозні незадекларовані прибутки для нечесних продавців. Найчастіше використовується два методи обману споживача. Перший – колонка на АЗС калібрується з похибкою на недолив (законодавство дозволяє похибку до 0,5%, а встановити можуть будь-яку). Другий – встановлюється спеціальний «жучок», який фальсифікує показники наливу як на самій колонці, так і в касовій системі. Причому такі пристрої можуть приводитися в дію та відключатися мобільним телефоном, а виявити їх практично неможливо.

Часто буває, що керівництво кожної конкретної АЗС саме недоливом намагається компенсувати втрати на логістиці. Керівництво мереж про це знають і борються з цим. У відповідальних мережах АЗК для цього застосовуються широкий спектр засобів – як технічних, так і програмних. До того ж зараз додалась ще одна проблема – кадрова.

Більшість серйозних мереж мають у своєму штаті спеціальних інженерів, функціональний обов’язок яких – робити контрольні виїзди на АЗС, щоб перевіряти стан пломб і калібрування наливних колонок, тобто фактично не допускати випадків недоливу. Але інженерні кадри зараз є критично необхідними також і для ЗСУ, відповідно, багато спеціалістів пішли на фронт добровольцями, когось було призвано. Таким чином, фахівців в мережах АЗС стало менше, тож проміжки між регламентними перевірками та калібруванням на багатьох АЗК стали суттєво довшими.