ФОТО: Інститут споживчих експертиз|
Перевірка точності наливу дизпального на українських АЗС
Нещодавно Інститут споживчих експертиз проводив масштабну перевірку точності наливу бензину А-95 в мережах українських АЗС. Тоді виявилося, що більш ніж половина заправок не доливають клієнтам оплачене пальне, заробляючи додатково величезні гроші.
Однак не менш важливим є і точність наливу дизельного пального, оскільки зараз фактично вся логістика країни тримається «на фурах». І якщо на баці бензину в легковику клієнт різницю може і не помітити, оскільки об’єми відносно не великі, то вантажівкам, які за одну заправку можуть «взяти на борт» 500 і більше літрів, недолив може влетіти в копійку.
До речі перевірка недоливу та якості автогазу
Контрольні зразки було відібрано як в мережах преміальних брендів (WOG, ОККО, AMIC, UPG, KLO, PARALLEL, SHELL), так і в мережах, що позиціонують себе як дискаунтери (УКРНАФТА, PRIME, CHIPO, MARKET, BVS, БРСМ-НАФТА, ANP, MANGO, MARSHALL, VST).
Далі зразки було доправлено до акредитованої лабораторії на вимірювання. Результати виявилися неочікуваними.
Під час дослідження точності наливу використовують спеціальні мірні ємності. Фото ІСЕ
Отже, зразки «солярки», придбаних на АЗС, виміряли в лабораторії мірним циліндром, та перерахували густину. Далі за спеціальною формулою спеціалісти привели об’єми до температури, за якої проби відбиралися на АЗС. Таким чином, було з’ясовано, що в семи великих мережах дизельне пальне не доливають, але в інших десяти – все чесно. Щобільше, в чотирьох з десяти «чесних» мереж навіть зафіксовано перелив!
Результати експерти для зручності розділили на дві зони – зелену та червону. В першу потрапили мережі, в яких було зафіксовано допустимий недолив (нагадаємо, закон дозволяє до 0,5%) або перелив. В другу – відповідно АЗС, де заправили менше пального, ніж було оплачено.
Результати досліджень недоливу дизеля ІСЕ у червні 2024 року:
АЗС |
Фактичний відпуск, см3 |
% недоливу |
Вартість 1 літра пального, грн |
Вартість недоливу, грн/літр |
Вартість 1 літра з врахуванням переливу/недоливу, грн/літр |
WOG |
2018 |
+0,75 |
55,99 |
- 0,42 |
55,57 |
УКРНАФТА |
2030 |
+1 |
50,99 |
-0,51 |
50,48 |
AMIC |
2010 |
+0,5 |
52,69 |
-0,27 |
52,16 |
PARALLEL |
1999 |
-0,05 |
52,30 |
+ 0,03 |
52,33 |
KLO |
2000 |
0 |
55,09 |
0 |
55,09 |
ОККО |
1997 |
-0,15 |
55,99 |
+ 0,08 |
56,07 |
PRIME |
2008 |
+0,4 |
51,90 |
-0,21 |
51,69 |
CHIPO |
2000 |
0 |
50,40 |
0 |
50,40 |
UPG |
1998 |
-0,1 |
51,90 |
+0,05 |
51,95 |
MARKET |
1997 |
-0,15 |
49,49 |
+0,07 |
49,56 |
ANP |
1960 |
-2 |
51,49 |
+1,03 |
52,52 |
SHELL |
1970 |
-1,5 |
55,49 |
+0,83 |
56,32 |
MANGO |
1968 |
-1,6 |
50,99 |
+0,82 |
51,81 |
БРСМ-НАФТА |
1970 |
-1,5 |
48,49 |
+0,73 |
49,22 |
MARSHALL |
1992 |
-0,4 |
50,90 |
+0,2 |
50,92 |
BVS |
1984 |
-0,8 |
49,99 |
+0,4 |
50,03 |
VST |
1982 |
-0,9 |
48,40 |
+0,44 |
48,84 |
Якщо у дослідженні точності наливу бензину лише одна мережа мала перелив, то з дизельним пальним ситуація набагато краща. Цілих чотири великих мережі «дарують» своїм клієнтам додатковий бонус. Найбільше відзначились мережа УКРНАФТА – тут перелив склав суттєвих 1%, тобто за ціною стели це відповідно 51 копійка економії для клієнтів.
За державною компанією йдуть мережі WOG т AMIC з переливом на 0,75% та 0,5% відповідно або 42 та 27 копійок на літрі. З врахуванням персональної знижки програми лояльності, фінальна вартість тут вийде значно меншою. Також відпускають в бак більше, ніж оплачено, у популярній серед далекобійників мережі PRIME (0,4% або 21 коп/л). І це при тому, що мережі AMIC та УКРНАФТА також пропонують знижки при використанні програм лояльності, а PRIME просто дає знижки корпоративним клієнтам.
Абсолютну точність наливу зафіксовано в найбільшій столичній мережі KLO, яка також має дуже гнучку систему знижок в мобільному додатку, так і персональні в системі лояльності. Що стосується мережі CHIPO, тут теж зафіксовано «нуль» недоливу. Мінімальне значення і у східноукраїнської мережі PARALLEL (0,05% або 3 коп.).
На противагу лідерам, аутсайдери БРСМ-НАФТА, BVS, ANP, MANGO, VST не доливають своїм клієнтам більше, ніж дозволені 0,5%. Зокрема, в мережі ANP клієнти не дорахуються 2% купленого пального, або відповідно ціні на стелі, 1 грн. і 3 коп. на літрі. Недоотримають «дизель» автовласники і в мережах БРСМ-НАФТА (73 коп./літр), SHELL (83 коп./літр), MANGO (82 коп./літр). У інших учасників недолив склав в діапазоні від 0,4 до 0,9 відсотка, в перерахунку від 20 до 44 копійок на літрі «дизеля».
До речі попит на дизельне пальне в Україні різко знизився
Схема недоливу
Насправді механізми недоливу досить нехитрі, але можуть приносити серйозні незадекларовані прибутки для нечесних продавців. Найчастіше використовується два методи обману споживача. Перший – колонка на АЗС калібрується з похибкою на недолив (законодавство дозволяє похибку до 0,5%, а встановити можуть будь-яку). Другий – встановлюється спеціальний «жучок», який фальсифікує показники наливу як на самій колонці, так і в касовій системі. Причому такі пристрої можуть приводитися в дію та відключатися мобільним телефоном, а виявити їх практично неможливо.
Часто буває, що керівництво кожної конкретної АЗС саме недоливом намагається компенсувати втрати на логістиці. Керівництво мереж про це знають і борються з цим. У відповідальних мережах АЗК для цього застосовуються широкий спектр засобів – як технічних, так і програмних. До того ж зараз додалась ще одна проблема – кадрова.
Більшість серйозних мереж мають у своєму штаті спеціальних інженерів, функціональний обов’язок яких – робити контрольні виїзди на АЗС, щоб перевіряти стан пломб і калібрування наливних колонок, тобто фактично не допускати випадків недоливу. Але інженерні кадри зараз є критично необхідними також і для ЗСУ, відповідно, багато спеціалістів пішли на фронт добровольцями, когось було призвано. Таким чином, фахівців в мережах АЗС стало менше, тож проміжки між регламентними перевірками та калібруванням на багатьох АЗК стали суттєво довшими.