
ФОТО: Freepik|
Розмитнення електромобіля у 2026 році
Що саме зміниться з 2026 року та скільки буде коштувати розмитнення електрокара після завершення дії нульового ПДВ – пояснюють експерти Інституту досліджень авторинку.
До речі українці перестали купувати авто у США
У публічних обговореннях часто говорять про “пільгу на електромобілі” як про один пакет, але юридично це різні речі. Роз'яснимо ці нюанси.
ПДВ
Звільнення електромобілів від ПДВ — це тимчасова пільга. Вона була прописана з кінцевою датою дії та не продовжиться автоматично. Чинний термін завершується 31 грудня 2025 року.
Мито
Митний збір — це інший податок, але для електромобіля це не пільга, а постійна норма. Для електромобілів ставка ввізного мита становить 0% без обмежень у часі. Її не потрібно продовжувати, вона діє на постійній основі.
Акцизний податок
Акциз на електромобілі мінімальний, але він є: 1 євро за кожен кВт·год місткості батареї. Це постійна норма в чинному Податковому кодексі України.
Перша реєстрація
Збір до Пенсійного фонду, який сплачують при першій реєстрації автомобілів. для легковиків становлять від 3 до 5% залежно від вартості авто. Для електромобілів цей збір становить 0%, і це постійна норма в чинному законі України “Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування”.
Тож якщо Верховна Рада не продовжить нульову ставку ПДВ, з 1 січня 2026 року при імпорті електромобіля зміниться лише одне: знову нараховуватиметься ПДВ 20%. Бо ця норма була тимчасовою відповідно до пункту 64 перехідних положень Податкового кодексу України.
До речі українці масово ввозять електромобілі перед поверненням ПДВ
Станіслав Бучацький у розмові з «Економічною правдою» пояснює про розмитнення електромобілів з 1 січня 2026 року:
Що зміниться з 1 січня 2026 року
Якщо парламент не ухвалить рішення про продовження нульового ПДВ, з нового року при імпорті електромобіля повернеться лише один податок — ПДВ 20% від митної вартості авто.
Усе інше залишиться без змін:
- мито — 0%;
- акциз — 1 євро за кВт·год батареї;
- збір до Пенсійного фонду — 0% при першій реєстрації електромобіля.
Тобто з трьох ключових податків фактично додається лише один.
Також цікаво чому в 2026 році буде вигідно купувати вживані електромобілі
Скільки реально доведеться заплатити у 2026 році
Наприклад, електромобіль коштує 20 000 євро, батарея 60 кВт·год.
- акциз: 60 євро;
- база оподаткування: 20 060 євро;
- ПДВ 20%: приблизно 4 012 євро.
Фактично повний пакет митних платежів становитиме близько 20% від вартості авто. І хоча це на 4 тисячі євро дорожче, ніж у 2025 році, це все одно найнижче податкове навантаження серед усіх категорій авто на українському ринку.
Інше питання — якою митниця визначатиме митну вартість конкретного авто, особливо з європейських ринків. Але це вже окрема дискусія.
До речі скільки зараз коштує розмитнити автомобіль
Що буде з ринком електромобілів після повернення ПДВ
Нинішній рекордний імпорт сформований очікуванням подорожчання. Покупці намагаються «встигнути», тому попит підігрітий штучно. Після 1 січня 2026 року можливий короткостроковий спад — у межах 20–40%.
Але глобально це не загрожує ринку, адже електромобілі залишаються найдешевшими у розмитненні; витрати на експлуатацію найнижчі. Нікуди не подітись і від глобальної тенденції – у світі стрімко зростає пропозиція електрокарів, що тисне на ціни. Тож більшість українців купуватимуть електромобілі й надалі, просто темпи тимчасово вповільняться.
Експерти прогнозують, що після продажу накопичених запасів у першій половині 2026 року ситуація стабілізується. Електромобілі нікуди не зникнуть — вони вже стали ключовою частиною українського ринку.