ФОТО: Lada History Club|
"Глухар" від ВАЗу: рідкісна "трійка"
Фанати вважають цю модель однією з найкрасивіших у вітчизняній автомобільній історії: стриманий стиль с класичним профілем, щедре оздоблення хромом, підібрана кольорова гама інтер’єру. Так, навіть салон ретельно продуманий з точки зору дизайну, і комфорт пасажирам забезпечувався неабиякий.
У колах ретроманів “Жигулі” ВАЗ-2103 вважаються одним з найбільш стильних вітчизняних автомобілів
Неординарними для свого часу були й технічні характеристики – динаміка, економічність, міжсервісний інтервал та загальний ресурс цілком відповідали світовим стандартам початку 1970-х. Одне слово, це була перша модель “підвищеної комфортності” і неформальна назва “люкс” попервах закріпилася за нею навіть в офіційних друкованих виданнях.
Читайте також: Хто придумав автомобіль “Жигулі”
На початку 1970-х такий інтер’єр із килимами та велюром був занадто розкішним як на масовий сімейний автомобіль
Щодо дня народження ВАЗ-2103, то за інформацією клубу Lada History Club, який консультував нас при підготовці цієї статті, насправді перші товарні екземпляри були зібрані 1 вересня 1972 року.
“Трійка” справді випускалася менше, ніж будь-яка модель сімейства “Жигулів”. Але період випуску (1972 – 1984 рр.) все одно був чималеньким, і за ці 12 років машина отримувала деякі вдосконалення. Це були зміни, пов’язані як із вимогами локальних ринків зарубіжних країн, так і з плановою модернізацією модельного ряду.
Тричі ВАЗ-2103 отримувала зміни у зовнішності, за якими вазоводи і класифікують покоління цієї моделі.
Глухар (01.09.1972 – 05.1973)
Передня панель кузову під хромованим грилем радіатора глуха – не має жодних вентиляційних отворів. Серед інших відмінностей – світлотехніка італійського виробництва Carello, Marelli або Stars, дзеркало Vitaloni, велика кількість хрому у салоні – обідки приладів, кріплення ручок на стелі. М’які підлокітники на дверях могли бути кількох виробників з незначними, але помітними відмінностями: Gallital або Stars.
Тертка (06.1973 – 01.1975)
25 прорізів під хромованим облицюванням радіатора були згруповані у п’ять груп по п’ять прорізів. Перехід відбувся на номерах кузову після 24000. Кількість імпортних деталей з капіталістичних країн замінили вітчизняними або виробництва соцкраїн. Саме у “тертках” до останнього встановлювався додатковий фільтр системи вентиляції картера у корпусі повітряного фільтра двигуна. 1975 року на наступній версії “трійки” цей елемент скасували.
Читайте також: У чому різниця між “Жигулі” та “Лада”
Пізня (01.1975 – 01.1984)
На панелі передка 25 прорізів замінили двома широкими – ця кузовна деталь стала уніфікованою з ВАЗ-2106, який почали випускати паралельно з “трійкою”. Тоді ж стала іншою фактура панелі приладів. З 1975 року електровентилятори радіатора почали ставити на всі без винятку “трійки”, у 1980 р. на трамблері почали встановлювати вакуум-коректор кута запалювання. У 1976 р. номер кузова переїхав з правої частини до коробки повітропритоку.
”Трійки” перших років випуску мали цілий набір особливостей
Цікаво, що одна з ранніх машин ВАЗ-2103 з глухим передком є в Україні. Вона добре відреставрована і володіє нею відомий колекціонер, мешканець Києва.
Насамкінець треба відзначити, що до “справжньої” ВАЗ-2103 завод випускав перехідну модель ВАЗ-2103В. Літера В значила “временная”, і це була фактично ВАЗ-2103 з інтер’єром 2101. Але ця надцікава машина варта окремої розповіді, до якої ми ще повернемося.
Читайте також: Зубило: чим запам’ятався ВАЗ-2108