Засекречена "Волга": історія машин-"наздоганялок" КДБ

Про існування цих автомобілів знали лічені персони на всю країну, хоча багато хто напевно зустрічав їх на вулицях. Втім, мало хто здогадувався про те, що перед ними щось зовсім унікальне. І навіть сьогодні журналістам Авто24 було нелегко зібрати інформацію про ці спецмашини, що розганяються до 170 км/год.
Волга ГАЗ 23: історія радянських спецмашин КДБ - моделі і фото

ФОТО: GettyImages|

Найкраща "Волга": історія машин-"догонялок" КДБ

logo21 липня 2019, 15:41
logo0
logo0 хв

"Для перевезення пасажирів з підвищеними швидкостями" – так було написано в техзавданні на модель "Волга" ГАЗ-23, виданому в 1959 р. Горьковському автозаводу замовником – радянською спецслужбою КДБ. На ділі це означало, що чекістам був потрібен транспорт для роботи автомобілем супроводу в урядових кортежах, а ще – здатний наздоганяти іномарки, на яких їздили деякі співробітники посольств західних країн. І притому зовні спецавтомобіль не мав відрізнятись від серійних машин.

Єдине, що могло видати "доганялку" уважному громадянину – покажчик режимів атоматичної трансмісії. Втім, такі ж були і на звичайних "Волгах" з АКП.

Сьогодні це непросто уявити, але картина взаємовідносин радянських контррозвідників і резидентів іноземних розвідок часто виглядала мов в кіношних детективах: перші доганяли, другі – тікали. Тому ключовим питанням в них часто ставав автомобіль: у іноземців часто були топові версії іномарок з багатолітровими двигунами, яких серійні "Волги" наздогнати не могли.

Читайте також: Яким був перший “Запорожець”: п’ять секретів “горбатого”

Зовні нічого не говорить про те, що це найдинамічніший легковик Союзу. Під його капотом – 5,5-літровий 8-циліндровий мотор потужністю 195 к.с. і коробка-"автомат".

Крім силового агрегату, у ГАЗ-23 допрацьована підвіска і гальма, щоб адаптувати машину до їзди на швидкостях до 160 км/год.

Тому часто іноземець відривався від хвоста саме завдяки можливості швидко поїхати на авто і розчинитися у натовпі в пішому порядку.

Читайте також: Муки вибору 1980-х: який мотоцикл краще – "Ява" чи "Чезет"

Закуповувати для спецслужб швидкісні автомобілі за кордоном держава не могла – не тому, що не дозволяла особлива радянська гордість, а тому що загубитися в одноманітному потоці транспорту тієї пори могла тільки вітчизняна машина.

Перша "Волга" – не перша "наздоганялка”

Автомобіль-перевертень на базі "двадцять першої" "Волги" не був першим "швидкохідним автомобілем”, створеним для радянських спецслужб – до нього були "Емка" з фордовським мотором V8 і "Победа" з рядною "шісткою". Але саме "Волга" ГАЗ-23 виявилася першою "наздоганялкою", що дожила до нашого часу, причому в кількох примірниках, а не тільки у вигляді вицвілих сторінок технічних умов. Як мінімум два примірники цього унікального автомобіля є в Україні у відновленому до автентичного стану.

Ліворуч – ГАЗ-23, праворуч – звичайна "Волга" ГАЗ-21. На спецмашині помітний більш масивний двигун і опукла маска радіатора.

Спеціальні "Волги" проектували конструктори ГАЗу, причому проект узгоджувався з інститутом НАМИ. Щоб автомобіль міг, як того вимагали техумови, розвивати 160 км/ч, під його капот замість звичайної рядної "четвірки" втиснули 5,5-літровий V8 від урядової "Чайки" потужністю 195 к.с. Причому разом з коробкою-автоматом.

Читайте також: Яким був перший автомобіль Mercedes: історія бренду

Колектив конструкторів очолив інженер Борис Дехтяр (до речі, уроженець Житомирської області), і йому довелося вирішувати дві глобальні задачі. По-перше, забезпечити геометричну сумісність нового силового агрегату з непризначеним для нього кузовом, а по-друге, привести в порядок ходові характеристики машини з порушеним розподілом ваги.

Знайди сто відмінностей

Проблеми конструювання вирішували, не розмінюючись на дрібниці. Наприклад, для дрібносерійної моделі (за 1962 – 1970 рр. випустили лише 603 примірника ГАЗ-23) зробили нове дно кузова – під ним треба було вкласти всі трубопроводи так, щоб зовні не видно було дві паралельні вихлопні системи V-подібного мотора. Оригінальними були і деякі деталі передньої частини кузова, одні стали іншої форми, інші – посиленими.


У порівнянні зі звичайною "Волгою" з її стандартним 4-циліндровим мотором оснащена V8 ГАЗ-23 поважчала на 300 кг.

Переробили "чайківський" двигун, зробили більш потужні підвіску і гальма, в яких використовували навіть спеціальну високотемпературну гальмівну рідину (до +130о С).
Зовнішніх відмінностей старанно уникали. Так, селектор АКП замаскували під звичайний важіль на кермі, а на деяких примірниках примудрилися навіть вивести вихлоп 5,5-літрового мотора однією трубою.

Читайте також: Як правильно вкласти гроші в ретравтомобіль

Щоб зберегти керованість машини, яка поважчала на 300 кг, та ще й з перевантаженим передком, заводська документація передбачала розміщення в багажнику 120-кілограмового баласту – сталевої плити.

Ще один атрибут секретності – додатковий замок капота, який поза межами гаражу дозволяв його відкривати лише на 5 см. Схожа система була влаштована і в багажнику – прихована ручка блокувала штатний замок, причому залишити кришку розблокованою перед рушанням з місця було не можливо фізично.

На цій "Волзі" дві педалі, як і у всякої машини з "автоматом". На більш пізніх версіях "наздоганялок" ставили третю педаль – бутафорську, для маскування.

На частині примірників були специфічні зміни в електрообладнанні – два блока тумблерів дозволяли водієві блимати окремо кожною фарою, одним габаритом і т.п. Існувала система кодів для обміну співробітників “контори” світловими сигналами при збереженні режиму радіомовчання.

На віки

У підсумку вийшов ГАЗ-23 – "автомобіль супроводу", він же "швидкохідний автомобіль". Зовні такий самий, як тисячі звичайних "Волг", ГАЗ-23 був здатний фактично набирати 170 км/год (+40 км/год) і розганятися до 100 км/год за 16 секунд (штатна цифра – 34 с). Автомобіль відрізняла висока якість, завод давав на нього гарантію півроку або 20 тис. км, що з урахуванням умов експлуатації дуже навіть непогано. Цікаво відзначити, що представлений на наших фото ГАЗ-23 киянина Дмитра Гвоздєва, відновлений кілька років тому в Україні, намотав після реставрації вже більше 100 000 км. Причому без серйозних поломок.

Читайте також: Чому з VW зробили Porsche 911, а з "Запорожця" - ні