Питання, якому ми нечасто приділяємо увагу – а даремно, бо від нього залежить дуже багато речей, у тому числі та життя тих, хто сідає у ваш автомобіль. Ось що Авто24 може розповісти про тиск у шинах.

Для тих, хто використовує автомобіль виключно як звичайний предмет побуту, відкриємо один секрет: рекомендований тиск повітря у шинах вказано на табличці, що прикріплена у прорізі водійських дверей або біля корку бензобаку. Саме цих цифр і треба дотримуватися, враховуючи навантаження, місце розташування та розміри шин. Для решти водіїв – подальші кілька абзаців.

Рекомендовані значення тиску у шинах автовиробник розміщує на лючку бензобака або в прорізі водійських дверей

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чому сучасні шини краще тримаються за дорогу

Отже, коли бувають допустимі відхилення від штатного тиску шин і які цифри можна вважати безпечними.

Підвищений тиск

Навіть заводська інструкція багатьох машин рекомендує підвищувати тиск у шинах при повному завантаженні на 0,2 – 0,8 бар. Те саме автовиробники іноді радять зробити перед тривалим рухом на високій швидкості заміською автотрасою. Також додати до тиску у колесах 0,2 – 0,3 бари рекомендується для зменшення апетиту автомобіля, адже жорстке колесо створює менший опір коченню.

Шини з низьким профілем деякі водії навмисне “перекачують” на 0,2 – 0,3 атмосфери (бар) – щоб уберегти від пошкоджень на вибоїнах

Деякі водії, які мають низькопрофільні шини (тобто із “тонким шаром гуми” на колісному дискові), додають зайві 0,2 - 0,3 бари перед мандрівкою поганою дорогою із великою кількістю грубих асфальтових ям. Так, ходова частина через це стає менш комфортною, але так є більше шансів уберегти від пошкоджень на вибоїнах колісні диски.

Переваги та недоліки завищення тиску у шинах

Плюси

  • Менше витрата пального
  • Кращий захист дисків на вибоїнах

Мінуси

  • Прискорене старіння шини через перенапруження каркасу
  • Більший знос центральної частини протектора
  • Менший комфорт руху

Знижений тиск

Знижувати тиск у шинах нижче мінімальних дозволених виробником значень (навіть на 0,2 бар) не слід – в такому випадку, по-перше, автомобіль буде керуватися неадекватно, а по-друге, шини будуть швидше зношуватися через перегрів боковин та каркасу.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Продовжуємо життя гуми - як краще готувати літні шини до сезону

На нижній дозволеній межі зазвичай тримають тиск водії, які прагнуть більшого комфорту на нерівних шляхах. Деякі водії знижують тиск перед рухом по дуже поганому асфальту – немов для пом’якшення ударів, які передаються на підвіску. Це неоднозначне рішення, яке має сенс хіба що при дуже повільному русі, адже разом з пом’якшенням ударів збільшується ймовірність розрубати шину і погнути диск на першій же вибоїні.

У напівспущеного колеса площа контакту з дорогою збільшується, що зменшує тиск на грунт і підвищує прохідність. Але довго їхати так не можна

Проте є випадок, коли знижений до 1,5 – 1,2 бар тиск у шинах дійсно допоможе – для проїзду коротких відрізків з мокрим грунтом або піском. Але швидкість при цьому має бути не вище 10 – 15 км/год.

Переваги та недоліки заниження тиску у шинах

Плюси

  • Більший комфорт
  • Краща прохідність по м’якій поверхні

Мінуси

  • Прискорене старіння шини через перегрів
  • Більший знос протектора у плечовій зоні
  • Більша витрата пального
  • Велика ймовірність пошкодити диски на вибоїнах

Дуже важливо!

Які б маніпуляції із тиском у шинах ви не проводили, в жодному разі не допускається різниця тиску у колесах однієї осі. Та й між осями перепад тисків не повинен перевищувати встановлену автовиробником цифру. Порушення цього правила призводить до суттєвої зміни поведінки машини. Причому найчастіше це проявляється не відразу, а під час різких маневрів, тобто тоді, коли водій саме очікує від машини чіткої та зрозумілої реакції на роботу кермом і педаллю гальм.

Тиск у шинах міряють перед поїздкою, коли гума холодна. В Україні найчастіше застосовують одиницю виміру ат (атмосфера), це те саме, що бар та кг/см2.

Рекомендація Авто24

Сучасні гаджети дозволяють спростити контроль за шинами до одного погляду на екран, а то й до пасивного очікування сигналу тривоги, який подасть електроніка. Якщо ваша машина із заводу не обладнана системою TPMS, комплект для дистанційного контролю за колесами можна придбати (500 – 2000 грн.) і встановити самотужки. Кращі моделі показують на невеликому моніторі не лише тиск, а й температуру кожної шини, що дозволяє більш точно оцінювати стан коліс: підвищення температури однієї з шин говорить про те, що з нею щось негаразд.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Що означають написи на боковині шини