ФОТО: GettyImages|
Вольтметр в авто: для чого потрібен і як підключити
Автомобілі давно уже стали настільки надійними, що конструктори відмовилися від багатьох контрольних приладів. І поки машина молода, це не викликає у водія проблем. Але коли вона має за плечима десяток-півтора років, навіть найкращі системи можуть відмовити.
Вольтметр, як і деякі інші індикатори, автовиробники вже не ставлять у панель приладів
І, певно, найслабкіше місце ненової машини – її електрообладнання. Періодичний контроль напруги в бортовій мережі допомагає спрогнозувати серйозні неприємності з бортовою енергетикою – і запобігти їм. Для цього потрібен нескладний прилад – вольтметр.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Нові питання про АКБ: як доглядати за акумулятором
Сьогодні пропонується чимало варіантів кріплення вольтметрів для автомобіля: у гніздо підкурювача, зверху на торпедо, безпосередньо у панель
Придбати вольтметр для автомобіля сьогодні не проблема, ці прилади пропонуються на різних майданчиках, від ринку-барахолки до інтернет-магазинів. В технічному плані є як мінімум два варіанти: або старий добрий аналоговий прилад зі стрілкою, або сучасний електронний, з цифровою індикацією. Перші надійніші, другі більш зручні з точки зору розміщення у салоні.
Як встановити вольтметр в салоні
- Підключення має забезпечувати вимірювання напруги в мережі, в тому числі і коли всі споживачі відключені;
- Прилад не обов’язково розташовувати на виду, адже контроль потрібен лише періодичний;
- Обов’язково подбайте, щоб дріт, який йде до вольтметра, був надійно захищений від пошкождень і замикання на масу автомобіля;
- В ідеалі вольтметр має бути підключений безпосередньо до клем акумулятора, адже найважливіше контролювати напругу саме на ньому.
- Найзручнішим місцем для підключення вольтметра зазвичай буває розетка підкурювача, і це цілком прийнятний варіант.
- Якщо ви не впевнені у тому, що зможете безпечно підключити вольтметр, зверніться до професійного електрика.
Стрілочні прилади часом здаються старомодними, але з них легше зчитувати інформацію
Як користуватися вольтметром в машині
За допомогою вольтметра можна робити висновки про стан акумулятора, роботі генератора і стані проводки на найважливіших відрізках. Наприклад, напруга на клемах акумулятора при усіх вимкнених споживачах (так звана напруга розімкнутого ланцюга) має становити не менше 12,6 вольт. Якщо менше – АКБ або недозаряджена (треба підзарядити від стаціонарного пристрою), або потребує заміни через вік.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Який акумулятор купити для автомобіля: 5 параметрів вибору
Роботу генератора перевірити трохи складніше – потрібно контролювати показання вольтметра на різних обертах двигуна при максимальній кількості увімкнених споживачів. На обертах холостого ходу під навантаженням напруга може наближатися до напруги акумулятора (12,6 – 12,8), на середніх обертах бажано бачити стрілку приладу близько 13,5 вольт.
В принципі, якщо вам не хочеться за допомогою вольтметра і вищенаведених рекомендацій перетворитися на такого собі бортінженера, порадимо більш простий варіант. Просто час від часу слідкуйте за показаннями приладу:
- При заглушеному двигуні і усіх вимкнених споживачах енергії напруга має бути не нижче 12,6 В;
- При працюючому двигуні і увімкнених фарах, обігріві скла і стоп-сигналах показання мають вкладатися у діапазон 12,8 – 14,5 В.
Якщо показання будуть відрізнятися від зазначених, зверніться до електрика.
Вольтметри, які виконані більш-менш професійно, потребують участі спеціаліста при інсталяції в автомобіль
В деяких сучасних автомобілях в надрах меню борткомп’ютера можна знайти показання напруги в бортовій мережі. Також допомагають слідкувати за напругою акумулятора деякі охоронні системи з тих, що мають GSM-модуль для керування зі смартфону. Звичайно, якщо такі опції є, то перейматися встановленням додаткового приладу не варто.
Рекомендація Авто24
Для більш-менш свіжого автомобіля наявність вольтметра на борту необов’язкова. Але якщо ви купуєте собі в салон електронний девайс типу додаткового термометра, тахометра або годинника, майте на увазі, що іноді такі прилади мають і функцію вольтметра. Тож не пошкодуйте грошей на прилад саме з таким функціоналом – доплата буде невеликою, а енергосистема автомобіля може постарішати несподівано.
НАГАДАЄМО, ЩО означають значки на панелі приладів.