ФОТО: GettyImages|
Які авто проходять техогляд
Оскільки протягом десятків років державний техогляд вважався обов’язковим для усіх автомобілів і мотоциклів, то у 2012 році було проголошено, що його скасовано лише для певних категорій. Визначили (Постанова КМУ від 30 січня 2012 р. № 137) що обов’язкового технічного контролю в Україні позбавлені:
- усі легкові автомобілі, причепи (напівпричепи) до них (крім таксі та машин, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку) - незалежно від року випуску;
- мотоцикли, мопеди, мотоколяски та інші прирівняні до них транспортні засоби - незалежно від віку;
- легкові автомобілі, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажні автомобілі вантажопідйомністю до 3,5 тони та причепи до них – віком до двох років.
Навіть за офіційною статистикою, технічна несправність є причиною ДТП менш як в 1% випадків. Тобто і без обов’язкового техогляду водії підтримують машини у непоганому стані.
Читайте також: Як перевірити авто за VIN-кодом: інструкція
Спрощено кажучи, згідно із законом, техогляд в Україні повинні проходити лише автомобілі, які використовуються з комерційною метою. Таким чином, легковики сімейного призначення, обов’язковому техогляду не підлягають. Принаймні, поки що (див. нижче).
Які строки проходження техогляду в Україні
Періодичність обов’язкового техогляду різна, вона залежить від режиму експлуатації машини та її віку:
- для легкових авто, що використовуються з метою отримання прибутку, зі строком експлуатації понад два роки - кожні два роки;
- для вантажівок вантажопідйомністю до 3,5 т, причепів до них зі строком експлуатації понад два роки – кожні два роки;
- для вантажівок вантажопідйомністю понад 3,5 т, причепів до них та машин таксі незалежно від строку експлуатації - щороку;
- для автобусів та спецтранспорту, що перевозить небезпечні вантажі, незалежно від строку експлуатації - двічі на рік.
Як проводиться державний техогляд?
Технічні вимоги до автомобілів та процедура техогляду визначені державними стандартами ГОСТ та ДСТУ і Наказом Міністерства Інфраструктури України від 15.02.2012 за № 106.
Обов’язковий техогляд є далеко не в усіх країнах. І тенденція така, що все більше держав від нього відмовляються.
Тож в принципі кожен автовласник може дізнатися, яким параметрам мають відповідати основні системи його машини. Щоправда, для контролю багатьох з них використовуються складні пристрої, тож влаштувати “попередній техогляд” удома не вийде.
Читайте також: Контроль технічного стану авто на дорозі не передбачений законодавством
Коли повернуть техогляд для приватних авто?
Це дуже болюче питання мало чітку відповідь ще кілька місяців тому: осінь 2022 року. Але новий закон так і не набрав чинності – в умовах війни було вирішено не обтяжувати громадян додатковими труднощами.
Між тим, цей законопроект мав би бути дуже суворим: достатньо сказати, що за їзду без техогляду він передбачав штраф аж у 17 000 грн. А звільнялися від огляду лише нечисельні категорії транспорту:
- машини, який не виїжджають на дороги загального користування, тобто – технологічний транспорт, що експлуатуються виключно на території підприємств: заводів, фабрик, кар’єрів тощо;
- транспортні засоби з двигуном об'ємом до 125 куб. см або з електродвигуном потужністю до 4 кВт;
- транспортні засоби, які не розганяються понад 25 км/год;
- сільгосптехніка, яка може рухатися дорогою не швидше 40 км/год.
Якщо все робити за законом, для проведення обов’язкового техогляду потрібен цілий комплект недешевого обладнання.
А якщо машина їде за кордон?
Відсутність суворого контролю держави за технічним станом автомобілів не означає, що машину можна тримати у напівзанедбаному стані. Це небезпечно для самого водія, і для оточуючих.
Крім того, є певні вимоги для автотранспорту, який виїздить за кордон. Наприклад, на в’їзді до країн ЄС машині можуть влаштувати технічну перевірку. В принципі, прикордонники нечасто вдаються до таких заходів. Але бували мандрівники можуть розповісти вам випадок, як когось не пустили до Польщі через патьоки оливи на двигуні або коробці передач.
При в’їзді у деякі країни прикордонники можуть перевірити машину не лише на наявність контрабанди, а й на предмет технічного стану.
Також варто мати на увазі, що в деяких країнах для заправки машини з ГБО газом на АЗС потрібно пред’явити документ про те, що газобалонне обладнання проходило техогляд не більше року-двох тому.
Рекомендація Авто 24
Чи змушує вас закон проходити техогляд, чи ні, ваш автомобіль має бути у гарному технічному стані. Адже тримати транспорт справним треба не для отримання заповітної наклейки, а для безпеки – і власної, і тих, кого ви перевозите, і тих, хто опиняється поряд з вами на дорозі. Зрозуміло, що іноді це дуже непросто (точніше, недешево), але завжди дешевше запобігти поламці, ніж усувати її наслідки.
Читайте також: Гігієна гальмівної системи: що потрібно перевірити перед зимою