
ФОТО: Freepik|
Нині для привабливості професії на першому плані мають бути традиційні пільги – краща оплата праці, турбота про водія, а не його експлуатація
В першу чергу даються взнаки демографічні зміни. Далі в переліку вказуються непривабливі умови праці та величезна проблема з іміджем.
В статистиці розбиралися експерти VerkehrsRundschau, котрі вивели невтішний висновок для всього транспортно-логістичного сектору економіки.
Читайте також Європа терміново потребує водіїв автобусів
Криза з попередженням
Демографічні показники: 39 відсотків німецьких водіїв старші за 55 років – щороку близько 30 000 виходять на пенсію, тоді як на їхнє місце виходить лише вдвічі менше молодих водіїв.
Проблеми з набором молодих талантів: лише п'ять відсотків водіїв вантажівок у Європі молодші 25 років, і багато з них швидко кидають професію через важкі умови праці.
Поїздка за кордон не є панацеєю: потенційні водії з третіх країн стикаються з тривалими процедурами визнання та проблемами з візою.
Читайте також Для вантажівок в ЄС не вистачає майже 400 000 паркувальних місць
Причини нестачі водіїв
Причини кризи різноманітні й добре відомі:
Умови праці: тижні відсутності, ночівлі в кабіні водія, ненормований робочий графік
Вартість послуг: посвідчення водія вантажівки в Німеччині коштує до 6000 євро, тоді як у Польщі – лише близько 1300 євро.
Проблема з іміджем: професія вважається «важкою, погано оплачуваною та малошанованою»
Провал політики: брак безпечних зон відпочинку, повільна цифровізація, брак фінансування програм.
Читайте також У Європі запрацював сервіс пошуку надійних стоянок для вантажівок
Дефіцит водіїв був особливо помітним у Великій Британії після Brexit: порожні полиці супермаркетів та нестача водіїв у 100 000 осіб. Польщі не вистачає понад 120 000 водіїв, а Румунії – 70 000.
Технології, рекрутинг та пільги
Пошук виходу з уже прогнозованої кризової ситуації поки позитивного результату не дав. Попри те, що технологічні розробки на автономне водіння вважаються перспективними, це буде в далекій перспективі, пройдуть роки, перш ніж їх широке впровадження на європейських автомагістралях стане реальністю.
Більш реальними стануть системи допомоги водієві й телематичні рішення. Вони стають все більш доступними й роблять щоденне водіння безпечнішим та зручнішим.
Читайте також Велика нестача далекобійників може виявитися фейком
Щоправда, цифрове підключення має й свої недоліки, оскільки постійний моніторинг, що забезпечується телематичними системами, може збільшити навантаження на водіїв.
Рекрутинг зазнав значних змін за останні роки. Цифрові платформи та спеціалізовані сайти з пошуку роботи сприяють контакту між експедиторами та кандидатами й прискорюють процес. Однак, якими б ефективними не були ці інструменти, вони ніяк не розв'язують основну проблему: низьку привабливість професії водія.
Читайте також Європейські перевізники жаліються на нестачу водіїв
Через це на перший план виходять традиційні пільги, стимули. Насамперед це краща оплата праці, що відображає відповідальність та вимоги роботи, а потім передбачуваний робочий графік, який також дозволяє відпочивати та займатися сімейним життям.
Доступне житло також відіграє певну роль, особливо в міських районах, тому все більше компаній надають своїм водіям квартири або допомагають їм у пошуку. Крім того, існують моделі бонусів та додаткові послуги, такі як фітнес-програми, програми прокату велосипедів для роботи та зміцнення здоров'я.
Читайте також У Європі нестача водіїв: беруть дітей та жінок
Покриття витрат на навчання та цілеспрямована безперервна освіта також є стимулом ефективного залучення та утримання нових працівників.
"Більшість іноземних водіїв набирають з Польщі, Угорщини та Чеської Республіки, оскільки німецькі роботодавці там досі вважаються дуже авторитетними та чесними. Політика та суспільство також несуть відповідальність: з політичного погляду, брак паркувальних місць, безумовно, є однією з найважливіших проблем. Але щось також має змінитися в суспільстві в цілому", – зазначає гендиректор маркетингового агентства Mehr-Kraftfahrer Філіп Кемп.
Читайте також У Євросоюзі за кермо вантажівок 17-річних водіїв не пустять
Перспектива та висновок
Сьогодні стає зрозумілим, що нестача водіїв – це не короткострокове явище, а довгострокова проблема. На порядок денний сьогодні виходить взаємодія бізнесу, політики та суспільства. Якщо цього не станеться, то кермо німецької логістики залишиться порожнім у майбутньому.