Сертифікація ГБО: як створити бізнес на автомобілістах

Встановлення газобалонного обладнання (ГБО) в автомобіль з кінця минулого року подорожчала на третину. І причина цього – пара папірців, які за сприяння державних структур вирішили продавати автовласникам втридорога.
Сертифікація ГБО 2020: причини подорожчання в Україні, наслідки

Сертифікація ГБО в Україні

logo2 червня 2020, 09:06
logo0
logo0 хв

Якщо вартість установки ГБО (газобалонного обладнання) на автомобіль становить від 6,5 до 30 тисяч гривень, то отримання сертифікату, який вимагають для оформлення переобладання автомобіля на ГБО в Сервісному центрі МВС, обійдеться від 2300 до 5000 гривень, тобто 15-30% від вартості установки. Хоча раніше подібна послуга коштувала кілька сотень гривень. Про причини і наслідки такого стану справ "Авто24" розмовляє з головою Української Газомоторної асоціації Степаном Ашрафьяном.

Чому останнім часом так сильно подорожчали послуги оформлення ГБО?

Дійсно, в нинішньому році автовласникам доводиться платити в 10 і навіть більше разів за те, щоб оформити переобладнання свого автомбіля. Якщо в абсолютних значеннях, то це від 2300 і до 5000 грн, хоча раніше ті ж послуги коштували 200 – 500 грн. Причина такого необгрунтованого подорожчання – в обмеженні кола суб'єктів оцінки відповідності ГБО. Раніше ним займалися випробувальні лабораторії, які за результатами перевірки видавали Акт технічної експертизи (форму №5). Відповідні процедури регулюються в постановах КМУ №607 та КМУ №1388. Ціна на таку послугу в лабораторіях була в межах 200 – 500 грн.

Читайте також: як змінились правила реєстрації авто з ГБО

З кінця 2019 року в процес оцінки відповідності штучно нав'язали додаткову ланку – органи сертифікації колісних транспортних засобів. Їх на сьогодні існує всього 9 (фактично працюють з громадянами п'ять). Це комерційні підприємства, які видають сертифікати на автомобілі з США і Європи. Такі підприємства призначає Міністерство інфраструктури, а їх перелік вказано на сайті міністерства. Розташовані вони в Києві, Дніпрі та Одесі. В інших регіонах їх немає, на відміну від тих же випробувальних лабораторій.

Сьогодні ці ж підприємства заявляють, що Акт технічної експертизи (форма №5) поза законом, а єдиний законний документ, який може отримати автовласник після переобладнання замість акта технічної експертизи форми №5 – це їх сертифікат відповідності. На жаль, їх підтримують Сервісні центри МВС і не приймають Акти технічної експертизи при реєстрації автомобілів з ГБО. Але це не правомірно.

Іронія полягає в тому, що зазначений сертифікат на ГБО грунтується на випробуваннях тих же лабораторій, які надавали аналогічні послуги в минулі роки. Саме лабораторії роблять основну роботу і несуть за це відповідальність, передбачену чинним законодавством. А сертифікат всього лише дублює ті параметри автомобіля і випробувань, зафіксовані лабораторіями.

Тоді, що роблять органи сертифікації та чому їхні послуги такі дорогі?

Виходить, що лабораторії роблять всю роботу, а органи сертифікації ніби-то перевіряють висновки випробувальних лабораторій та фотографії встановленого ГБО, отримані ними електронною поштою від тих же лабораторій. І вже на основі фотознімків приймають рішення, відправити свій сертифікат на ГБО в лабораторію, чи ні.

У підсумку ціна такого “підтвердження” сягає 80% від кінцевої вартості послуги, за яку платить власник автомобіля при проходженні сертифікації ГБО. Тобто приблизно 500 грн автовласник платить за послуги випробувальної лабораторії з оцінки відповідності, а ще 1800 грн – за "папір" органу сертифікації. В сумі власнику автомобіля доводиться зі своєї кишені оплатити від 2300 грн за легалізацію свого ГБО. Це мінімум, не враховуючи інші, пов'язані з оформленням в СЦ МВС витратами. Наприклад, вартість заміни "техпаспорта" у Сервісному центрі МВС становить трохи більше 400 грн.

Ось вам і математика, чому так дорого і чому за це доводиться розплачуватися автовласникам ГБО.

Такоже у тему: на сайті Президента зареєстрована петіція щодо ГБО

А які підстави такої складної процедури, в якому Законі вона закріплена?

За останній час законодавство даній сфері не змінювалося – Сервісні центри повинні керуватися всі тією ж постановою Кабміну №607 та №1388. Органи сертифікації не мають права проводити випробування автомобілів і контролювати лабораторії. Єдиний законний орган, який регулює роботу випробувальних лабораторій і перед яким вони звітують – Національне агентство з акредитації України.

До того ж в Україні не існує на державному рівні системи обов'язкової сертифікації автомобілів з ГБО, просто немає схеми такої сертифікації. Існують тільки внутрішні листи Мінінфраструктури і МВС, які зобов'язують при реєстрації ГБО приймати тільки сертифікати, а не Акти відповідності.

Чи можна не оформляти сертифікат і їздити на автомобілі з ГБО без реєстрації та оплати сертифікації?

Згідно Правил дорожнього руху, водієві забороняється керувати транспортним засобом, не зареєстрованим в уповноваженому органі МВС, або який не пройшов відомчу реєстрацію у випадку, якщо законом встановлена ​​обов'язковість її проведення.

У той же час звертаємо увагу, що поліцейський не може визначити порушення строків подання документів в сервісний центр для внесення змін до реєстраційних документів на транспортний засіб. Адже законодавством визначено десятиденний термін для подачі документів на реєстрацію. А якщо такі документи в автомобілі є, водій завжди може сказати, що найближчим часом збирається узаконити ГБО.

Крім того, жоден нормативно-правовий акт не зобов'язує власників транспортних засобів індивідуального користування отримувати дозвіл МВС на установку ГБО. Але – це юридичні нюанси.

Такоже читайте:чи потрібно вписувати ГБО в техпаспорт та який штраф

Головне – якщо у автовласника є комплект належних документів, то він абсолютно законно переобладнав свій автомобіль. Такими документами можуть бути:

  • акт прийому-передачі автомобіля для переобладнання та свідоцтво про погодження конструкції на переобладнання, видані монтажником ГБО;
  • акт технічної експертизи, оформлений випробувальними лабораторіями.

Інше питання – такий громадянин обмежений з ініціативи чиновників в реалізації законного права на внесення інформації в техпаспорт про переобладнання. Тобто, не може продати автомобіль, якщо ГБО не вписано в техпаспорт.

Кому вигідна така сертифікації ГБО?

Ні газовикам, ні мережам АЗС, які продають скраплений газ, і тим більше власникам автомобілів, які бажають встановити ГБО – подорожчання в 10 разів від так званої "сертифікації ГБО" не вигідно.

Ми підкреслюємо – нав'язана система сертифікації не має ніякого відношення до безпеки, це виключно питання заробітку.

Всі, хто не бере участь у зазначеній схемі, зазнають збитків, так як кількість переобладнань істотно знизилося. Відповідно – немає нових установок ГБО, знижуються продажі пального. Але найбільше зазнають збитків автовласники, які бажають встановити і оформити своє ГБО.

Читайте також: українці майже не реєструють ГБО за новими правилами

Кому це вигідно? Природно, що тим підприємствам, які видають сертифікати. Якщо конкретно, то це основні органи сертифікації, призначені Міністерством інфраструктури. В їхніх інтересах поширюються замовні репортажі, що описують необхідність сертифікації як панацеї від усіх проблем користувачів ГБО. Але все це робиться з метою виправдання різкого подорожчання для громадян послуг з оформлення ГБО. Повторюся, немає жодних інших об'єктивних передумов для подорожчання такого оформлення на сьогодні. Безпечніше ГБО від сертифікації точно не стало. За безпекою і раніше, і зараз, стежать лабораторії.

Якщо в цифрах, і ми, для прикладу, візьмемо тільки половину від середньої кількості переобладнань на ГБО в місяць до 2020 року, то це приблизно 6000 автомобілів, то, відповідно, дохід органів сертифікації тільки на "сертифікації ГБО" може становити близько 10 млн грн. щомісяця.

Чим займається ваша асоціація і як бореться з незаконною сертифікацією ГБО?

Асоціація в першу чергу, об'єднує імпортерів і дистриб'юторів автомобільного газобалонного обладнання, а також операторів паливного ринку, мережі АЗС, неурядові та громадські організації. Її завдання – сприяння формування прозорого та організованого ринку ГБО і суміжних послуг в Україні.

Зараз ми працюємо над тим, щоб забезпечити дотримання законодавства та можливості нашим громадянам документального оформлення результатів переобладнання.

Спільно з Українською асоціацією скрапленого газу ми направили звернення до Президента, прем'єр-міністра та Бізнесомбудсмена. На сьогодні нами вже отримано проміжну відповідь з офісу Бізнесомбудсмена, який розділяє нашу позицію щодо безпідставності нав'язуваної схеми подорожчання оформлення ГБО і обмеження прав випробувальних лабораторій.

Наша основна мета – зупинити процвітання існуючих корупційних схем в даній галузі. Наша команда має намір відстояти законні права учасників асоціації та власників автомобілів, які бажають встановити ГБО, зробити простою і доступною послугу оцінки відповідності, у тому числі безпеку і комфорт від експлуатації автомобіля з ГБО.

Нагадаємо, що на Міністра інфраструктури завели кримінальну справу через подорожчання ГБО.